Bodyscan

Bodyscan is een mindfulness meditatie oefening met als doel ontspannen. De focus is het voelen van sensaties in je lichaam in het hier en nu. Je scant je body. Het gaat om waarnemen zonder interpretatie. Je kunt de bodyscan zowel liggend, staand als zittend uitvoeren.

BODYSCAN Ontspanning

De bodyscan is een bekende mindfulness meditatie oefening. De focus is het voelen van sensaties in je lichaam in het hier en nu. Je scant je body. Het gaat om waarnemen zonder interpretatie. Je kunt de bodyscan zowel liggend, staand als zittend uitvoeren

Mindfulness oftewel opmerkzaamheid, in dit geval aandacht hebben voor wat er in je lichaam gebeurt. In het dagelijks leven ben je vooral bezig met denken en doen. Deze oefening brengt je juist in contact met je lijf.

Stappen bodyscan

Lees alle stappen eerst een paar keer door zodat ze in je hoofd zitten. Voer ze daarna rustig uit, je mag zeker wel een half uur uittrekken voor een bodyscan.

  1. Ga comfortabel liggen op een rustige plek, op een matje of op bed. Leg eventueel een kussentje onder je hoofd en knieën. Voelt liggen onprettig, dan kun je de bodyscan ook zittend doen.
  2. Leg je armen langs je lichaam, strek je benen uit en laat je voeten iets naar buiten vallen.
  3. Doe je ogen dicht.
  4. Let op je ademhaling. Je hoeft niet dieper of anders adem te gaan halen, merk gewoon op hoe je ademt. Voel hoe bij elke inademing de lucht naar binnen stroomt, je borstkas vult en je buik laat opbollen. En hoe bij elke uitademing de lucht weer naar buiten gaat door je neus of mond.
  5. Wees je bewust van de manier waarop je ligt. Je hoeft geen enkele spier aan te spannen als je ligt, de aarde draagt je wel. Merk op of je toch ergens spanning voelt. Of pijn.
  6. Voel je waar je lichaam de mat raakt? Op welke plekken?
  7. Wat is je gemoedstoestand? Ben je vrolijk, verdrietig, chagrijnig, gestrest, ontspannen, moe? Signaleer het alleen maar, je hoeft er niets aan te veranderen.
  8. Daarna ga je stap voor stap je hele lichaam ‘scannen’.
  9. Neem waar en voel  je linkertenen. Je hoeft ze niet te bewegen: ervaar alleen maar wat je voelt. Warmte, kou, wind die langs je huid strijkt, spanning, pijn, de stof van je sok? Misschien voel je niets, dat is ook prima.
  10. Vervolgens ga je verder met je kuit, knie, bovenbeen. Eerst links, dan rechts. Vervolgens komt de rest van je lijf aan bod, net zo lang tot je bij je kruintje bent.
  11. Voel nog even na wat de bodyscan voor effect gehad heeft.
  12. Als je er klaar voor bent, beweeg je eerst je tenen en vingers. Rek jezelf even uit met de armen langs je oren. Rol eventueel op je zij. Doe je ogen weer open en beëindig de bodyscan.

 

link KORTE BODYSCAN Meditatie Mindfulness:      https://www.youtube.com/watch?v=NXlBEXKpAek

link BODYSCAN :  https://www.youtube.com/watch?v=V2KYVlLjjl4

Je kunt deze lessen individueel of in een groep doen. De groep bestaat uit maximaal 5 personen.

Je betaald per 10 lessen. De lessen starten als er minimaal 3 deelnemers zijn.

Voor meer informatie bel +31654394516 of stuur e-mail naar [email protected]